celiaz.blogg.se

En blogg om livet som idrottare. Träning, hälsa och segling...

Gick under jorden - dök upp som UFC-fighter

Kategori: Allmänt

Under veckoslutet har jag följt med UFC- galan i Stockholm, där finländske Makwan Amirkhani deltog. Brukar faktiskt inte följa med sportgrenar som boxning, wrestling eller brottning, men detta var ett undantag. Amirkhani har en litet speciell bakgrund. Han hörde till de finska toppbrottarna, men efter en skada trodde alla att han lagt av.  Istället dök han upp som UFC- fighter. Roligt var det förstås också att Mr. Finland vann.
Amirkhani skiljer sig också från andra finländare inom grenen genom att han brukar marschera mot matchburen klädd som en kung eller kejsare. Rätt stor i munnen är han ju också. Själv säger han att det bara handlar om en show, en roll, om att vara annorlunda, och att han i verkliga livet är sympatisk och snäll. På så sätt har han lyckats marknadsföra sig och fått människor att snacka. 
 
 
Det som slog mig när jag idag kollade igenom ett antal klipp från UFC - galan, var hur stor uppmärksamhet grenen och idrottarna får. Samma gäller ju också Formel1, där Lewis Hamilton är en av mina stora favoriter. Jag tycker det är jätte kul att visa sporter blivit så stora, och mycket av det beror nog på att de är publikvänliga. Här ligger min egen gren, seglingen, lite efter. Under 49er EM i somras gjordes försök till att sända de fartfyllda racen på TV, vilket uppskattades. Men tyvärr var bildkvaliteten inget vidare. Kanske något att jobba på. 
Hur som helst, var det roligt att se en angagerad publik! Och en sådan är ju också trevligare för idrottaren.
 
 
 
Kommentera inlägget här: